top of page

חלב הזהב - מה קרה לחלב שלנו? + מתכונים



מתכון דייסה - איורוודה - VEDA

חלב הוא דבר שנוי במחלוקת בזמננו ושווה להבין מדוע הוא דבר הנחשב כל כך טוב ומחזק באיורוודה. אז קודם נראה מה כתוב בטקסטים הקלאסיים של האיורוודה.

"לחלב פרה יש את עשרת האיכויות הללו- מתוק, קר, רך, שומני, דביק, חלק, רירי, כבד, קהה וצלול. לפיכך הוא מגביר אוג'ס שהוא בעל תכונות דומות. ולכן נאמר על חלב שהוא הטוב לחיוניות וראסאינה (מחדש נעורים, מחזק, טוב למערכת חיסונית)" -צ'רקה סמהיטה
"באופן כללי חלב ניחן בטעם מתוק וגם כך לאחר העיכול (מצביע על זה שהוא מזין), שומני, מחיה, מזין את הדהטוס (רקמות הגוף), מפייס ואטה ופיטה, ,טוב לפיריון, מגביר ליחה (קאפה), לא קל לעיכול ומצנן. -אשטנגהה הרידהה

אז מה קרה בימינו לחלב ומדוע אנחנו שומעים שכל כך הרבה אנשים סובלים מרגישות לחלב וללקטוז?


איכות החלב

בראש ובראשונה די ברור שהחלב שמדברים עליו בטקסטים עתיקים הוא אינו החלב של היום. בהודו של פעם ועד היום באזורים כפריים, נהוג שמשפחה תהיה בעלת פרה. הפרה היא מרכז הבית והיחס לפרה הוא בדרך כלל טוב מאוד.

היום בתעשיית החלב לא כך הם פני הדברים. היחס הלא נעים שהחיות מקבלות, האזורים הצפופים שבהם הן תחומות, המזון שמאכילים אותן, ההפרדה של הטלאים מהיום הראשון מהאם והתרופות הרבות שנותנים להן בגלל תנאי המחיה, כל אלה נכנסים ומשפיעם מאוד על החלב. ולכן אני ממליץ בארץ על חלב עזים מכיוון שבדרך כלל מדובר בדיר קטן ולא תעשייתי. ניתן למצוא כל מיני דירים קטנים בארץ שמטפלים יפה בחיות שלהם ומייצרים חלב איכותי. יש כאלה שגם מוציאות את העזים למרעה.


תהליכים שעוברים על החלב

פסטור של חלב, למרות שהוא שנוי במחלוקת, הוא לא דבר שמהווה בעיה בצורתו הקלאסית (חימום החלב ל-70 מעלות במשך 30 דקות) ואף בטיחותי כשאנו לא מכירים אישית את המקום שבו מייצרים את החלב. לעומתו פסטור תעשייתי או פסטור-על שהם תהליכים יותר קיצוניים יכולים להרוס לגמרי את איכויות החלב והרכב החלב, דבר היוצר בעיה בספיגה ועיכול שלהם ובנוסף פוגע באיכויות המזינות של החלב.

התהליך הכי בעייתי שהחלב עובר בתעשייה הוא תהליך של הימגון שבו מעבירים את החלב בלחץ מאוד גבוה שמרסק את השומן ומפזר אותו באחידות בחלב. זהו תהליך חזק שמשנה לגמרי את ההרכב המולוקלרי של החלב וגורם לו להתנהג באופן שונה בגוף שלנו. ולכן אני ממליץ לקנות חלב שלא מהומגן ולשאול על צורת הפיסטור אם יש אפשרות.


איך צורכים חלב נכון

סביב צריכת החלב יש כמה חוקים בסיסיים כדי שנוכל לעכל ולספוג אותו בצורה מיטיבה.


1. חימום והרתחה של החלב לפני השימוש.

2. תיבול על מנת לשפר את הספיגה שלו ולהוריד את הליחה שהוא יכול ליצור בגופנו. התבלינים הנפוצים לשימוש עם חלב הם כורכום והל.

3. להפריד אותו מדברים אחרים. חלב צריך לצרוך בהפרדה ממאכלים אחרים. מומלץ כחצי שעה לפני אוכל ולפחות שעתיים אחרי אוכל.

4. ערבובים לא טובים עם חלב שעלולים ליצור בעיות - מלח, דגים ופירות חמוצים, בננה.

ערבובים מוכרים וטובים עם חלב: אורז, תמרים, מנגו ושקדים.


צריכת חלב ללא ההכנות האלה יכולה לאורך זמן ליצור בעיות כמו מעי רגיז, שלשולים ופגיעה במערכת העיכול. בשימוש לא נכון בהחלט הגוף יכול ליצור רגישות ללקטוז ולחלב.


השפעות של חלב ולמי מתאים

למי שמכיר מהסיפורים שתייה של כוס חלב חם בלילה עוזרת לנו להרדם. החלב מזין ומרגיע את מערכת העצבים ויוצר נעימות בגוף. חלב מאוד מומלץ בעודף פיטה, זה עוזר לצנן את האש. את עודף הואטה החלב מרגיע ומקרקע. לנשים אחרי לידה זה עוזר בשיקום ותורם רבות לחלב האם. חלב מחזק ומאוד מומלץ לילדים ולזקנים, לשדופים, לפצועים ולחלשים.


בכל המתכונים ניתן להמתיק מעט את החלב בעזרת ג'אגרי או דבש. אם משתמשים בדבש יש לוודא שהחלב מתקרר קודם לטמפרטורה נוחה לשתייה ורק אז להוסיף את הדבש. על פי האיורוודה דבש שחומם מזיק לבריאות.


מתכון לחלב זהב - נעים ומחזק

 

רכיבים לפי סדר הופעתם

1 כוס חלב עזים לא מהומגן (או חלב אחר שמצאתם באיכות טובה)

1/4 כפית כורכום

1/8 כפית הל טחון

1/8 כפית קינמון

1/8 כפית ג'ינג'ר יבש


הכנה

1. מבשלים את החלב יחד עם התבלינים עד שהחלב גולש ומגיע לרתיחה.

2. מסננים את החלב עם מסננת צפופה.




מתכון לחלב מרדים - לשתייה לפני השינה

 

רכיבים לפי סדר הופעתם

1 כוס חלב עזים לא מהומגן (או חלב אחר שמצאתם באיכות טובה)

1/4-1/2 כפית אגוז מוסקט

1/4 כפית קינמון (לא חובה)


הכנה

1. מבשלים את החלב יחד עם התבלינים עד שהחלב גולש ומגיע לרתיחה.

2. מסננים את החלב עם מסננת צפופה.


מתכון לחלב לעצירות מיובש או עודף חום - לשתייה לפני השינה

 

רכיבים לפי סדר הופעתם

1 כוס חלב עזים לא מהומגן (או חלב אחר שמצאתם באיכות טובה)

1 כף גהי

1/2 כפית הל


הכנה

1. מבשלים את החלב יחד עם ההל והגהי עד שהחלב גולש ומגיע לרתיחה.

2. מסננים את החלב עם מסננת צפופה.


לרוויה!

 
bottom of page