top of page

האביב - התנהלות בריאה על פי האיורוודה



 

מרגישים את החום,השינוי וריח הפרחים באוויר? האביב כבר כאן.

ולאיורוודה יש מה להציע !

קיבצתי לכם דרכים כלליות לשמור על הבריאות בזמן הזה. אבל קודם כל ...


בואו נבין מה מתרחש דרך עיני האיורוודה

על פי האיורוודה הקאפה (אלמנט המים והאדמה בגוף או ליחה) מצטברת בחורף ומתבטאת באביב. בטבע למשל במהלך החורף האדמה מוזנת משפע של מים והכל איטי ונשמר בגלל הקור. באביב יש צמיחה רבה חום ושינוי. צמחים מתעוררים מתרדמת ויש פריחה והאבקה המקדמים את דורות ההמשך.

באופן מעשי החורף זה הזמן ל'רכב על הקאפה' ולתת לו להצטבר להתחזק ולעלות במשקל ולהרוויח מעט שומניות לטובת בידוד מהקור. באביב הקאפה מתבטאת ויוצאת החוצה. כשהחום הראשון מגיע ויש תנועה של מעבר אנו ננקוט בפעולות הפוכות מקאפה על מנת לאזן אותו ולאפשר לו לצאת בחופשיות מהגוף.

עוד דבר שמהדהד ברקע עכשיו זה חג הפסח. יפה לראות את מנהגי פסח המתאימים לזמן הזה כמו ניקיון הבית, ומעבר מלחם למצה ועניין ההגבלה בדגנים.

המאפיינים העיקריים של קאפה הם קור, שומניות וכבדות. אלו מאפיינים דומיננטים בחורף ועכשיו בזמן האביב אנחנו רוצים להדגיש את האיכויות ההפוכות במזון שלנו ובפעולות שלנו ביום יום ובעיקר את איכויות היובש והקלות.


"קאפה אשר התגברה בחורף נמסה על ידי חום השמש באביב. מחליש את אש העיכול, ומביא למחלות רבות. לכן עלינו לשלוט בקאפה במהרה בעזרת ניקויים, תרופות דרך האף, וטיפולים אחרים. וגם על ידי מאכלים קלים לעיכול ויבשים (ללא לחות ושומניות), פעילות גופנית, עיסוי יבש (שפשוף הגוף עם מברשת או אבקות) ..." -אשטנגהה הרידיה

זמן של תנועה והתחלות חדשות

במובן מסוים האביב הוא ראש השנה של הטבע. זהו זמן של התחלה חדשה ותנועה אחרי צבירת כוחות בחורף. זה זמן של חום ראשון אבל גם זמן של שינויים פתאומיים של רוחות וגשם. זה זמן מעולה להתחיל דברים חדשים. באופן טבעי אנחנו רוצים לצאת ולספוג מחומו של השמש, להנות מהפריחה המיוחדת שמתרחשת -לנוע יותר אחרי חורף ביתי. אז חשוב לשים לב שאנחנו מצטרפים לתנועה הטבעית הזאת שמתרחשת, ואחת ההמלצות הפשוטות באביב זה פשוט לשהות בחוץ ולספוג את השמש ואת השינויים היפים האלה.


לפתוח ערוצים

האביב קורא להניע בערוצים.

כשאני מדבר על ערוצים בגוף אני מדבר על ערוצי הדם, ערוצי החשמל של מערכת העצבים, ערוצי הלימפה, הסינוסים, מערכת הנשימה, העיכול ועוד ועוד. ערוצים קיימים בכל מקום בגוף ובראיה הוליסטית אנחנו משתמשים במושג ערוצים כדי לתאר את מצב הזרימה בגוף. אם בחורף באופן טבעי הערוצים נוטים להיות חסומים יותר והתנועה בהם איטית יותר (וזה כתוצאה מהלחות והקור) אז עכשיו עם בוא החום והשינוי אנחנו נחווה תנועה בערוצים אלה. אז איך פותחים ערוצים? פעילות גופנית והנעת הגוף זה אולי הדרך המוצלחת ביותר. וכזאת שקוראת לנו לנשום לעומק ולהזיע. דברים שמפעילים את החושים שלנו פותחים ערוצים כמו ריחות של פריחה או קטורת, לשמוע מוסיקה (ולרקוד), לצאת החוצה ולראות את הטבע המרהיב, טעמים מתובלים וחריפים פותחים והרבה מגע כמו שפשוף הגוף עם אבקות צמחי מרפא, קמח חומוס או מברשת יבשה וליפה. אפשר למצוא את איכות פתיחת הערוצים בכל מקום - אפשר למשל להעיז ולעשות משהו שמפחיד אותנו כמו לשיר על במה מול אנשים, לשבור שגרה ולצאת לטיול, לתרגל יותר נשימות יוגיות או להסתפר ולהתגלח. תהיו יצריתיים!


מערכת הנשימה

היא בדרך כלל המערכת הראשונה שבה מורגשת השינוי. קאפה שהיא בעצם גם מילה נרדפת לליחה נמסה בגוף מהחום ומתחילה להתנקז החוצה. כל העודפים שצברנו בחורף עכשיו מחפשים את דרכם החוצה. ליחה מוגברת, צינון, סינוסים גדושים, אלרגיות וקוצר נשימה הם כולם תסמיני אביב שכיחים ורצוי שנשים דגש על פינוי וזרימה של מערכת הנשימה.

אחת הדרכים הכי טובות לעשות את זה היא ג'אלה נטי. ג'אלה נטי זה ניקוי של מערכת הנשימה דרך האף בעזרת מי מלח. ניתן לעשות את הניקוי עם מכשיר יעודי בשם נטי פוט או פשוט בעזרת הידיים.

מערכת הנשימה קשורה גם קשר הדוק לעיכול ולכן נשים לב איך ומה אנחנו אוכלים.


אוכל

על מנת להוסיף עוד מהאיכויות של יובש וקלות באוכל נרצה לאכול כמות יותר קטנה ולשים לב במיוחד למרווחים בין הארוחות. נשים לב במיוחד לא לאכול מאוחר וסמוך לשינה דבר הגורם להגברת חסימה בערוצים ונאכל ארוחת ערב קלה ואפילו נדלג עליה אם לא נחוש ברעב.

אוכל חם נחשב ליותר קל באיורוודה ולכן גם אותו נעדיף עכשיו.

אנחנו רוצים יותר קטניות בתפריט- יש להם אופי מייבש (מה שמייבש יוצר גזים). חומוס, עדשים, שעועית וכוכב האביב -מאש! מאש הוא קטניה שקלה מאוד לעיכול ועוזרת מאוד בפינוי וניקוי של הגוף.

דגנים, שהם באופי שלהם יותר בונים, שומניים ומזינים נאכל פחות. שעורה או גריסי פנינה, כמו שהיא מוכרת בחנויות, היא דגן מוצלח לעונת האביב מכיוון שהיא בעלת תכונה מייבשת ו"חורצת" שומן - כלומר עובדת ישירות על הרקמה השומנית שלנו, רקמה שגם היא דומיננטות בקאפה.

נרצה להמעיט או להפסיק עם מוצרי חלב ולהעדיך כאלה שיותר קלים באופי כמו ריקוטה למשל. בשר פחות מומלץ עכשיו ואם כבר אז בשרים שהם קלים ודלי שומן כמו חזה עוף או הודו.

ירקות חשובים עכשיו. עדיף מבושלים. עלים וגבעולים ירוקים שיש בהם יותר סיבים כמו סלרי, מנגולד, עשבי בר, סרפד, עלי כוסברה ופטרוזיליה מצויניים עכשיו. לצבע הירוק ולטעם המר יש אופי מייבש ומנקה.

שימוש יותר גדול בתבלינים רצוי ובמיוחד בכורכום, בפלפל שחור, בקינמון, בהל ובציפורן. תבלינים ריחניים פותחים ערוצים ובמיוחד את ערוצי הנשימה.

דבש! מדויק מאוד לעונה, בעל טעם מכווץ שמייבש ומוריד לחות מהגוף וגם טוב לנשימה. מאוד חשוב לקנות דבש לא מחומם ולא לחמם אותו בעצמנו. בתה לדוגמא אפשר לחכות שהוא יהיה נעים לשתיה ורק אז להוסיף אותו.

ואולי גולת הכותרת זה הימנעות ממאכלים עם האיכות הדביקה. האיכות הדביקה חוסמת ערוצים בגוף ומאכלים שהאיכות הזאת דומיננטית בהם הם: בצקים (לחם, מאפים, פסטה..), אגוזים, בשר (במיוחד אדום), טחינה (כן כן..), דגים, יוגורט וביצים. כך נתרום לזרימה יותר נוחה בגוף והגוף יכול להפנות משאבים לניקוי יותר מאשר עיכול.


ניקוי וצום

לא סתם שמאז ומתמיד תקופת האביב נחשבת לזמן של ניקוי. ניקויים בדרך כלל מתאימים כאשר אנו חזקים מספיק לעמוד בהם וגם כמובן שיש עודפים להסיר ולכן אין זמן מוצלח יותר כמו אחרי החורף. ניקוי יכול להיעשות בשלל צורות והדגש העיקרי בעיני הוא שהוא יתאים למידת היכולת שלנו הן מבחינה המעשית וגם מבחינת העמידות הנפשית והרגשית שלנו בזמן הזה. האיורוודה תומכת מאוד בגישה הדרגתית, והכנסת הגוף לסטרס כלשהו אינה המטרה ועלולה ליצור נזקים. למשל אם נגביל את עצמנו באופן נוקשה ייתכן שנמצא את עצמנו רגע אחרי הניקוי רצים לאכול כל דבר שבא ליד וזה יכול להזיק. במיוחד עם המערכת נהיית יותר מעודנת ורגישה. ובגלל זה שווה לגשת לעניין בשוויון נפש ובנעימות. זה הכיוון להצלחה.

צום מאש

אני ממליץ על צום של מאש בתקופה הזאת. הכוונה היא לאכילה של מאש מבושל ולא מונבט במשך שבוע-שבועיים עם מעט מלח ומעט שמן. בעדיפות לגהי. אפשר לשלב גם מעט תבלינים אם יש צורך כמו כמון, או זרעי כוסברה טחונים. חשוב שהכניסה תהיה הדרגתית והיציאה עוד יותר. למשל ביציאה מצום כזה נשלב יחד עם המאש גם אורז ויותר תבלינים ומלח וביום הבא נוסיף גם ירק או שתיים כמו גזר ושומר. ולאחר מכן בעדינות ובתשומת לב לחזור לשגרה רגילה. צום כזה לא מתאים לכל אחד כמובן ולא בכל זמן. אני ממליץ לדבר איתי אם יש לכם עניין בכזה צום. אשמח לעזור.

עוד אופציות

ויש עוד אופציות קלות יותר כמו לשלב מאש יותר בתפריט שלכם או לאכול אותו כל יום בארוחת צהריים למשל. להוסיף עוד עלים ירוקים וסלרי למזון. לאכול מעט פריטים שלגוף יהיה יותר קל העיכול. לאכול ארוחה אחרונה ב18 בערב ולא לאכול אחרי או אפילו ארוחה אחרונה בצהריים ולדלג על ארוחת ערב ולשתות תה צמחים במקום.

האופציות רבות. ובעיקר אנחנו מחפשים פשטות וקלות על מנת שהגוף יהיה קל לבצע את הנקיונות שהוא יודע לעשות באופן טבעי.


תרופות ביתיות

מים חמים - כוס מים חמים על הבוקר מעולים לניקוי מערכת העיכול ופתיחת היום. אפשר לשתות לאורך כל היום תרמוס עם צמחים או עם תבלינים כמו קינמון, הל וצפיורן לפתיחת הנשימה או לחיזוק העיכול אפשר זרעי כמון, שומר וכוסברה.

לענייני נשימה - לענייני נשימה וגודש אפשר לערבב ג'ינג'ר יבש ופלפל שחור בדבש וללקק לאורך היום. ביחס של כפית דבש לחצי כפית של האבקות.

עם מעורב גם הגרון אז אפשר להוסיף לתערובת גם כורכום.

דבש עם בצל קצוץ - שמים את הבצל בתוך הדבש ונותנים לו להגיר נוזלים. אפשר לאכול מהנוזל (מומלץ לילדים) ומהבצל במשך היום לבעיות של שיעול ונשימה למיניהם.

בצל חתוך בחדר ליד המיטה לקטנטנים המנוזלים עוזר מאוד. גם מבער עם מים וכמה טיפות רבנסרה.

כבדות - כפית של דבש מעורבב טוב עם מים נחשב לחורץ שומן ומקליל.


תרופות בקליניקה

נאסיה - שלל שמנים לאף שמתאימים למצבים ספציפיים מעולים למעקכת הנשימה ולפינוי הראש מקאפה.

משחת עיניים - מנקזת לחות מהעיניים וגם מקייחת. פותחת ערוצים ומעולה לשגרת בוקר.

צ'אבן פראש - מחזק איורוודי קלאסי וידוע ממש לחיזוק המערכת החיסונית עם דגש לפתיחת הנשימה. מתאים במיוחד לחורף ותחילת האביב.

סירופ סמבוק - סירופ על בסיס דבש שמעולה לחיזוק המערכת החיסונית עם דגש על הנשימה, שפעות ושיעול.

טריקאטו - שלושת החריפים. אבקה עם שלושה צמחים חריפים. מחזק עיכול ומעולה לנשימה.

סאמאסארקארה - פורמולה איורוודית קלאסית בצורת אבקהלפתיחת ערוצים, לפתיחת הנשימה, הגברת תאבון וחיזוק עיכול.



אביב בקליניקה

טיפול נאסיה

לאלו שסובלים מבעיות נשימה עכשיו ובחורף זה זמן מצוין לבוא לטיפולי נאסיה בקליניקה טיפול נאסיה יכול לנקות ולנקז ליחה מהגוף ומהסינוסים ונחשב לאחד מחמשת הניקויים הגדולים של האיורוודה. מומלץ במיוחד לאנשים הסובלים מאסטמה, סינוסיטיס ואלרגיות שמורגשות בעיניים ובנשימה כמו קדחת השחת למשל. עדיף להתחיל מוקדם ולהכין את הגוף ולהימנע מלטפל בו בזמני חירום, שכבר יש התקפים ומכבים שריפות במקום לרדת לשורש הבעיה. 



אודווארטאנה - עיסוי עם אבקות צמחי מרפא

שפשוף הגוף עם אבקות, לפעמים בשילוב עם שמן, של צמחים מנקים, מזרימים ופותחי ערוצים. מעולה לעונה הזאת. ממריץ את הדם והלימפה ותורם לניקוי פנימי. עושה תחושה של קלילות וערנות ומעולה למצבי כבדות וחוסר הנעה. הטיפול גם טוב במיוחד להפחתה של המרקם השומני שלהגוף ולהפחתה במשקל ומתאים למצבי עודף.



עיסוי ויזוע

עיסוי הנעשה עם שמן המותאם למטופל. עיסוי מניע וזורם עם תנועות מהירות הוא לרוב האופי בעונה הזאת. מגבות חמות שמרככות ומעמיקות את פעילות השמן ברקמות. לאחר העיסוי נכנסים לסאונה עם צמחי מרפא כאשר הראש בחוץ. היזוע מאוד אפקטיבי לפתיחת ערוצים והנעה ומתאים מאוד לאביב.







חג אביב שמח 😊


 
bottom of page