הקיץ - התנהלות בריאה על פי האיורוודה



השמש הקופחת, החום, העייפות והעצבנות כבר פה - הקיץ הגיע - ולאיורוודה יש מה להציע ! קיבצתי לכם דרכים כלליות לשמור על הבריאות בזמן הזה. אבל קודם כל בואו נבין מה מתרחש דרך עיני האיורוודה.

על פי האיורוודה בקיץ השמש מייבשת את הלחות (הקאפה) בטבע ובגוף. הקאפה שאחראית על המבנה , החוזק והחוסן שלנו נשחקת לאט לאט במהלך העונה ומפנה מקום להתגברות הואטה המאופיינת ביובש וגם של הפיטה המאופיינת בחום. ולכן על מנת לשמור על עצמנו רצוי שננוח יותר, נעבוד פחות קשה, נעביר את הזמן בין חברים ומשפחה, נרווה את עצמנו עם דברים מתוקים ונשהה ליד גופי מים ודברים מקררים. מבחינת איכויות אנחנו מחפשים להוסיף דברים מזינים ומשמרים כנגד החום וההתכלות ולכן האיכויות של קור, שומניות וכבדות מתאימות לעונה.


תמיד כיף לגשת לטקסטים הקלאסים של האיורוודה ולשאוב מהם ידע אודות העונות. הנה קטע מ-צ'רקה סמהיטה אחד הטקסטים העתיקים ביותר של האיודוודה.

"במשך הקיץ, השמש, עם קרניה, מייבשת את לחות הטבע (קאפה) ולכן בעונה הזאת מזון ומשקאות שהם מתוקים, קרים, נוזליים ושומניים מיטיבים. אדם הצורך באופן קבוע משקה פירותי ממותק (mantha- מתכון בהמשך), בשר של חיות בר ועופות, גהי וחלב עם אורז אינו סובל בקיץ. יין יש לצרוך בכמות מועטה או עם הרבה מים או להימנע לגמרי. יש להימנע מאוכל שהוא מלוח, חמוץ וחריף, חם, וגם מפעילות גופנית מאומצת. יש לישון בחדר קריר במהלך היום ועל גג הבית העשיר באוויר ומקורר על ידי קרני הירח בלילה ולמרוח משחת סנדלווד על הגוף. יש לנוח מקושט בפנינים ואבני חן כאשר מאווררים את הגוף ונוגעים בו עם ידיים שקוררו על ידי מי סנדלווד. במהלך הקיץ יש לשהות ביערות, מים קרים ופרחים ולהימנע מפעילות מינית" -צ'רקה סמהיטה

מתוק ונעים

הקיץ מביא איתו חום ועייפות ולכן אנחנו רוצים להקל על עצמנו כמה שאפשר - לעבוד פחות ולדרוש מעצמנו פחות, להקדיש את הזמן לדברים שעושים לנו כיף ולא דורשים מאמץ כמו לבלות בטבע או לבלות עם משפחה וחברים. לקרוא, לשכב על ערסל ועוד.. לא במקרה שבדרך כלל אוגוסט זה זמן של חופש מעבודה.

נעימות ורכות הם גישה נהדרת להפחתת פיטה ושווה להוסיף אותם במגוון דרכים. בטקסטים מציינים בגדים אוורירים ונעימים (מחומרים טבעיים), ריחות פרחים ובשמים, בילוי חברתי נעים עם אנשים אהובים, רעש עדין של פכפוך מים, בריזה נעימה, ענידת תכשיטים ובאופן ספציפי פנינים שהם בעלי איכות מקררת ועוד.

חשוב להימנע מפעילות גופנית מאומצת ועדיף לעשות אותו בבוקר. יש גם להמעיט בקיום יחסי מין הלוקחים אנרגיה רבה מהגוף. שנת יום שבדרך כלל לא מומלצת באיורוודה מתאימה לעונה ומוסיפה לחות ושומניות לגוף. בכלל מומלץ להתעורר מוקדם על מנת להיות בשעות היום הנעימות.


חום וקור

חשוב מאוד להזהר מהשמש ולהימנע ממנה במיוחד בשעות הצהריים בין השעות 11-15 שבו השמש במרכז השמיים. אלו גם השעות שהפיטה (אלמנט האש בגוף) הכי דוממיננטית בהם. אם נמצאים בחוץ שווה להתגונן עם מטריית שמש (בואו נחזיר את זה לאופנה!) כובע או בד קליל שמכסה את העור.

מבחינת צינון הגוף חשוב לשהות בתוך מים - ים, נחל או אגם. מקלחת קרה או פושרת. לשהות בחללים הקרים של הבית, או חלל עם בריזה נעימה או מאווררי תקרה. מזגן גם טוב אך יש להזהר שלא ליצור שינוייים קיצוניים מדי לגוף שלנו. לאלו שעובדים במשרד שהקור בו קיצוני שווה להתלבש בהתאם עם משהו מעט ארוך.

אור ירח מצנן את הגוף ונחמד לשים לב ולהיות בחוץ בערבים של ירח מלא בעונה.


אוכל

במהלך הקיץ גם אש העיכול שלנו נחלשת ובטח שמתם לב שלא בא לכם עכשיו לאכול בחום הצהריים תבשיל עם קטניות ובאופן טבעי אנחנו נמשכים למה שקיים עכשיו בטבע - פירות מתוקים למיניהם וירקות עם הרבה מים.

ובגלל זה אנחנו רוצים לאכול קל יותר באופן כללי ולא להעמיס על העיכול גם מבחינת כמות האוכל וגם מבחינת כבדות הפריטים. הגוף מחפש אנרגיה זמינה ופירות הם פתרון טוב לעונה.

הערה על פירות - חשוב לאכול פירות בנפרד כארוחת ביניים או ארוחה בפני עצמה. ההרגל לאכול פירות לאחר האוכל הוא בעייתי מאוד מכיוון שפירות מתעכלים מהר ואם יש מזון אחר שמתעכל לאט לפניהם בתור אז הפירות מתחילים להחמיץ במערכת העיכול.

למרות שאנחנו נמשכים לדברים קרים יש להפחית באוכל שהוא קר ולהעדיף אוכל שהוא פושר/חמים, הקור פוגע באגני (אש העיכול) וגורם לגוף להתאמץ בשביל לחמם את האוכל לטמפרטורת הגוף. אוכל מבושל יותר קל לעיכול ומתאים לעונה.

אנחנו רוצים להפחית בטעמים המחממים - מלוח, חמוץ וחריף ולהתמקד בעיקר בטעם המתוק וגם קצת בטעם המר. חשוב לציין שהטעם המתוק באיורוודה מתייחס לדברים בונים ומזינים כמו דגנים, פירות וחלב.


מבחינת פריטים

דגנים - אורז הוא דגן מצוין לעונה, גם חיטה בצורת בורגול למשל. כוסמת מחממת ופחות מתאימה לעונה.

קטניות - מאש הוא תמיד מתאים מכיוון שהוא קטניה שקל לעכל אותה. עדיף להימנע מקטניות גדולות ומכבידות.

ירקות - ירקות העונה כמו מלפפון, קישוא, דלואים למיניהם הכי מתאימים מכיוון שהם לחים ומקררים. עלים כמו כוסברה, פטרוזיליה ומנגולד גם מתאימים בגלל טעמם המר.

פירות - אז הרוב מצוין ובהתאמה כמובן לסוג הגוף. המומלצים ביותר זה מנגו, ענבים אורגניים (גידול מאוד מרוסס ולכן שווה שיהיו אורגניים), תאנים, בננה אבטיח ומלון. אני ממליץ לא לעשות הרבה ערבובים עם פירות שיכולים להקשות על העיכול. הכי טוב להתמקד בדבר אחד. ערבובים עם מלון למשל לא מומלצים.

תבלינים - המקררים הם הל, זרעי כוסברה, זרעי שומר, ורדים, שוש קרח וציפורן. כורכום אמנם מחמם אבל מפחית פיטה ולכן גם יכול להיות מוצלח לעונה. גם כמון טוב וג'ינג'ר יבש מעט מחממים אך טובים. מי ורדים מעולה להוסיף לאוכל - חפשו אחד שהוא 100% מי ורדים.

שמנים - גהי הוא ההמלצה הכי טובה לקיץ ולפיטה מכיוון שהוא שמן מקרר שמחזק עיכול. שמן זית עם חומציות נמוכה גם טוב בגלל המרירות שלו ושמן קוקוס יכול להתאים לאלה בעלי עיכול יותר חזק מכיוון שהוא מקרר אך קשה לעיכול.

מוצרי חלב - באופן כללי מוצרי חלב מקררים. יש לשים לב מאיפה הם מגיעים מה הם מכילים ולצרוך בנבונות.

גבינות חמוצות כמו לאבנה, ואלה המסריחות מחממים ופחות מתאימים.

כוס חלב חם עם תבלינים מקררים כמו הל וציפורן יכול להיות מעולה לשתייה בערב מצנן ומזין את הגוף - תמצאו כאן כמה מתכונים. חום במערכת יכול ליצור גם יציאות רכות ושלשול ו- טקרה(Takra) שהיא הכנה עם יוגורט מעולה במיוחד. כאן יש מתכון להכנה.

אגוזים - באופן כללי אגוזים מחממים ופחות מתאימים לעונה. שקדים הכי פחות מחממים ומתאימים בקיץ אני ממליץ להשרות אותם לילה ולמחרת לקלף ולאכול. כל מה שקשור לקוקוס מאוד מקרר ומזין - שבבי קוקוס, מי קוקוס וחלב קוקוס מצוינים.

מן החי - בשר באופן כללי הוא מחמם וקשה לעיכול. יש להפחית ואף ךהימנע מבשר אדום, דגים ופירות ים שמחממים מאוד. עוף, ובשרים שמטבעם קלים ורזים יותר מתאימים וצורות הכנה שיותר קלות לעיכול כמו מרק.


משקאות

חשוב להרוות את עצמנו במים כמובן. אם יש תחושה של התייבשות אפשר לערבב מעט סוכר, מלח וסחיטת לימון במים - אלו יעזרו למים להספג בקלות יותר המערכת. מעבר לזה גם לשים לב לדברים הממריצים והמשתנים שאנחנו שותים כמו קפה, קקאו ותה - רצוי להפחית באלה. למרות שצריכת אלכוהול הוא דבר שמזוהה עם קיץ ועם חופש יש להשתדל להימנע ככל האפשר מכיוון שהוא מחמם מאוד וגם בעל האיכויות ההפוכות של האוג'ס (חיוניות וחיסון הגוף) ולכן גם שוחק מאוד.

מיץ או שייק מתוק של פירות מצוין.

הנה כמה מתכונים איורוודים קלאסיים לקיץ:


Mantha

1. להשרות חופן צימוקים, תאנים ותמרים בליטר מים לשעה-שעתיים.

2.לטחון יחד בבלנדר ולשתות


Panaka

1. לשים רבע כפית הל ורבע כפית ג'ינגר יבש יחד עם 2 כוסות מים.

2. להוסיף כפית דבש איכותי (שלא חומם)

3. לערבב היטב ולשתות


Summer Lassi

1. מכניסים לבלדנר כף יוגורט עם כוס מים

2. מוסיפים רבע כפית הל וכף מי ורדים

3. טוחנים יחד בבלנדר

4. אפשר גם עם מנגו :)



תרופות ביתיות

מים מצננים - להשרות כפית זרעי כוסברה בכוס מים למשך הלילה ולשתות למחרת מצנן את הגוף ומוריד פיטה. אפשר להכין בכמויות גדולות ולשתות לאורך היום.

מי צימוקים - להשרות כף צימוקים בכוס מים למשך הלילה ולשתות בבוקר - מזין, מקרר, מרכך ומעט מניע ביציאות.

עצירות של חום - מאופיין בעצירות ולאחר היציאה הראושנה שאר היציאות רכות. אפשר להכין כוס חלב חם עם כף גהי והל בלילה.

שפריצר מי ורדים - אפשר לשים מי ורידים בשפריצר ולהתיז על הגוף ועל הפנים במהלך היום. מומלץ גם לשים בקודקוד הראש ומעל העיניים. מקרר, מנעים ומרגיע.

אלו-וורה - אפשר לאכול את הג'ל הפנימי של האלו-וורה או להוסיף אותו למשקה. האלו-וורה מקררת ומפחיתה פיטה. שימו לב - הנוזל הצהבהב שסביב הג'ל והקליפה משלשלים. חותכים את העלה קודם ומנקזים את הנוזל הצהוב. לאחר מכן חותכים את הג'ל לקוביות ושוטפים במעט מים. בתאבון ;)


תרופות בקליניקה

קאמא דוגדא מוקטה- כדורים ללקיחה פנימית עם מרכיבים מהים הכולל פנינים שמקררים את הגוף

אביפטיקר צ'ורנה - פורמולה בצורת אבקה לתופעות פיטה בעיכול כמו תחושת שריפה, כיב, צרבת ועוד.

גולקהנד פראבאל -ריבת וורדים עם קוראל לריכוך וקירור הגוף. טוב למצבי פיטה.

שיקוי אלו-וורה - מנע מטה, טוב למערכת העיכול ומפחית פיטה.

אמלה ראסאינה - מחזק כללי בצורת ריבה שמתאים לקיץ. אמלה נחשבת לאחד הצמחים הטובים ביותר להורדת פיטה.

דהטרי לוהה - כדורים עם ברזל וצמחים שטובים לפיטה. לחיזוק, אנמיה וטובה למצבי עודף חום ושחיקה.



קיץ בקליניקה

עיסוי איורוודי

עיסוי איורוודי נעשה עם שמנים המותאמים למטופל, לבעיה ולעונה על מיטת טיפולים. העיסוי משלב נקודות לחיצה ותנועות ארוכות וזורמות. הוא מניע בגוף, מרגיע ומזין. עיסוי הגוף עם שמן נחשב באיורוודה למחזק ותומך בבריאות ובחיוניות הגוף ובנוסף מאריך חיים.





עיסוי תאילנדי

עיסוי עתיק וחכם המתבצע עם ביגוד על מזרן קרקע.

העיסוי משלב מתיחות, לחיצות, תנועה ושהיות ומרגיש כאילו מישהו עודה יוגה לגוף שלנו.

העיסוי מעולה לבעיות אורטופדיות שונות, כאבים, להנעה בגוף ובערוצים האנרגטים ומביא לרגיעה עמוקה ותחושת זרימה ונינוחות בגוף.



שירודהרה

נסך שמן על העין השלישית להשקטת התודעה ולרגיעה של הגוף. הטיפול מתחיל בעיסוי אבהיאנגה קלאסי ומסתיים ב30-45 דקות של שירודהרה. הנסך מביא לרגיעה עמוקה ונועד לטפל בבעיות נפשיות שונות ולחיזוק ומיקוד התודעה.







נטרה טארפאנה

טיפול מזין לעיניים. העיניים הם אחד מהמושבים המרכזיים של הפיטה בגוף וגם החוש הדומיננטי שלו. במהלך הטיפול יוצרים חומות של בצק סביב העיניים ומוזגים לתוכם גהי המקרר ומזין את העיניים.

טיפול זה נועד לבעיות עיניים ספציפיות וגם לחיזוק ותחזוק כללי של העיניים.




אז שיהיה לנו קיץ קריר ומתוק 😊


תיוגים: #קיץ #איורוודה #עונות #תזונה #תזונהמותאמת #פיטה #ואטה

וליצור קשר

מוזמנים לעקוב

  • Veda - רועי רייפלד איורוודה פייסבוק
  • VEDA - רועי רייפלד איורוודה אינסטגרם

 איתמר בן אבי 11, נס ציונה

©Veda-רועי רייפלד 2020

האיורוודה דוגלת בלקיחת אחריות אישית על בריאותנו, בהעמקת ההכרות שלנו עם עצמנו ובהרחבת הידע שלנו על מנת להימנע ממחלות ולשמור על בריאות. עם זאת חשוב לציין שהמידע באתר אינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות רפואית.