top of page

הסתיו - התנהלות בריאה על פי האיורוודה


הסתיו - התנהלות בריאה על פי האיורוודה

 

הרוח נושבת קרירה, החצבים פרחו, הסתיו כאן! ויש לאיורוודה מה להציע!

האיורוודה מתייחסת להתרחשות בטבע בעונות השונות, לאיכויות המאפיינות אותן ולהתנהלות נכונה בהן. אז קיבצתי לכם דרכים כלליות להתגונן ולהשמר בסתיו. אז קודם כל בואו נבין מה קורה בעונה הזאת.


אחרי שהקיץ החם עבר עלינו חימם ושחק את הטבע ואת גופנו עכשיו מגיעים רוחות הסתיו שמקררים ומייבשים אותנו. זה זמן של מעברים חדים ושינוי שמאופיין ברוחות והפרשי טמפרטורות משמעותי בין יום ולילה. המאפיינים העיקריים של הזמן הזה הם - קור, יובש ותנועה. ובשפה האיורוודית ה-ואטה (אלמנט הרוח בגופנו) מתגברת. 


שינויים חדים

כדאי להתגונן ולהפוך את המעבר ליותר הדרגתי ונעים לגוף - מבחינת טמפרטורת הגוף זה אומר בראש ובראשונה לשים לב ללבוש יותר חם ולהשמר מהרוח - חולצה ארוכה, צעיף ומגיני אוזניים (לרציניים) יעזרו המון. מומלץ שיהיו אתכם לכל מקרה.

שגרה ויציבות מעולים לתקופה הזאת ואחת הדרכים הכי מוצלחות לעשות את זה זה דרך האוכל - רצוי לאכול שלוש ארוחות מסודרות ביום - רק זה בפני עצמו מרגיע ומקרקע אותנו מאוד.

שימון עצמי ומגע

יובש גורם לדברים להסדק ולהשבר - סימנים כמו עור יבש, שפתיים יבשות, קנאקים בגוף וכאבים הם בדרך כלל סימנים של יובש מוגבר המאפיינים את הסתיו.

ממש כמו שעץ נשמר מפני יובש בעזרת שימון כך גם גופנו ולכן האיורוודה ממליצה מאוד על שימון הגוף כחלק משגרת היום. בתקופת הסתיו זה נהיה עוד יותר חשוב.

אני מציע שתי דרכים - הטובה יותר שגם לוקחת יותר זמן זה לשמן את כל הגוף בתנועות עיסוי בדגש על הראש, האוזניים וכפות הרגליים - בבוקר או אחה"צ עדיף. המפרקים זוכים לתנועות עגולות והרגליים והידיים למשיכות ארוכות. אחרי שהשמן על הגוף כרבע שעה אפשר להכנס להתקלח ולהוריד את עודפי השמן. תרגישו אחר כך נעימים ורגועים :) אופציה שניה זה לשים מעט שמן לאחר המקלחת שהגוף עוד חם ולח. לתת דגש עם עיסוי קל על אזורים שהם יבשים יותר או כואבים יותר. מומלץ להשתמש בשמנים איורוודים רקוחים עם צמחי מרפא או שמן שומשום בכבישה קרה. גם שקדים ושמן זית הם אופציה טובה.

עוד רעיונות מעולים זה עיסוי כפות רגליים עם שמן חמים לפני השינה (אפשר לגרוב גרביים לפני שנכנסים למיטה כדי שלא ללכלך או לשטוף) ואמבטיה חמימה עם שמנים או מלחים.

למאמר מלא על שימון עצמי, איכויותיו והוראות לביצוע - לחצו כאן.


את המילה SNEHA בסנסקריט אפשר לתרגם לשמן וגם לאהבה. אז כרבולים, מגע, נעימות ועוד כאלה הם גם בעלי איכות שומנית.. איזה כיף! ומעבר לזה חוש המגע הוא אחד החושים הדומיננטיים של הואטה - מגע טוב מרגיע את קצות העצבים הנמצאים בעור וכך את הגוף כולו. מהעבר השני רוח שפוגע בגוף לאורך זמן ומפעיל גם את חוש המגע ואת קצות העצבים ויכול להוציא את הואטה מאיזון.


אוכל

שימון פנימי של הגוף חשוב אפילו יותר. ולכן מאוד מומלץ לשלב יותר מזונות שומניים ומסככים לתפריט.

מומלץ מאוד לאכול אוכל חם ומבושל בעונה הזאת - מכיוון שהוא נוגד ומאזן את המאפיינים של העונה, מנחם ומתעכל ביתר קלות. הטעמים החשובים של העונה הם הטעים המלוח והחמוץ שמחממים ומסככים והטעם המתוק שמזין ומקרקע אותנו (במתוק הכוונה לא לעוגות וסוכר כמובן. דגנים הם דוגמא מעולה לטעם המתוק, גם שורשים כמו בטטה וגזר לדוגמא). מבחינת אופי הבישול מרקים זה מעולה, תבשילים ועוד בסגנון הזה של מזון לח ושומני עם רוטב. אוכל חי ושייקים ירוקים למיניהם פחות מתאימים לעונה ושווה לאכול מהם פחות.

פריטים ופרטים

שמנים - מאיכות טובה ובכבישה קרה ובפרט שמן זית, גהי ושמן שומשום. להוסיף מהם עוד בבישול וגם מעל האוכל.

דגנים - מתאימים מאוד לעונה כמו חיטה ואורז.

קטניות - לאכול במידה ולטפל בהם נכון (השרייה, הוספת הרבה שמן, מלח ולימון) מכיוון שהם מייבשים.

ירקות - לבחור את אלו המזינים והמסככים כמו שורשים שונים ואלה שהם בצבע כתום (צבע חם) כמו בטטה, גזר, דלועים. ופחות עלים וירוקים שהם עם טעם מר הבעל איכות מייבשת.

גם הירקות המחממים חשובים - שום למשל הוא מדויק לעונה מכייון שהוא מחמם ומסכך ובנוסף מחזק מאוד. תבלינים - מומלצים עכשיו הם ג'ינג'ר יבש, כמון וקינמון וכמובן מלח (האיורוודה ממליצה על שימוש במלח הימאליה). באופן כללי שווה לתבל את האוכל יותר בעונה הזאת לחזק את אש העיכול ולעזור בספיגה של המזון.

מוצרים שונים מן החי - יוגורט מדויק כי הוא שומני ומחמם אבל גם חמאה ועוד מוצרים שומניים מהחי טובים. חלב מאיכות טובה יכול להיות מעולה למשקה לפני השינה או בבוקר - חשוב להרתיח לפני השימוש ולהוסיף תבלינים כמו כורכום, הל, זעפרן ועוד.

אגוזים - ככלל מתאימים לעונה ומומלצים.


שינה

מומלץ ללכת לישון מעט יותר מוקדם מהרגיל ולתת לגוף יותר מנוחה. מבחינת האיורוודה על מנת לתפוס שינה יותר מזינה ומחזקת מומלץ לישון בשעות הקאפה של הערב וזה אומר להכנס למיטה באזור 22-23. שינה נחשבת מזינה ומגבירה סיכוך ולחות בגוף.


תרופות ביתיות (במיוחד לאלו עם ילדים)

אף אוזן גרון - שום ושמן זית - מחממים שיני שום פרוסים בשמן זית על אש קטנה במשך כמה דקות בעדינות ובלי לתת לשמן לרתוח עד שניחוחות של שום עולים. את השמן הזה יחד עם השום מאחסנים בצנצנת בחוץ. את השמן הזה מחממים מעט לפני השימוש. ניתן לשים טיפה או שתייים בכל אוזן לשימון כללי או לטיפול מלא אפשר למלא את כל האוזן בשכיבה על הצד. מעסים סביב האוזן עם מעט מהשמן. אחרי דקה סוגרים עם צמר גפן והופכים לצד שני ונותנים לשמן להתנקז. חוזרים על זה באוזן השנייה. זה תרופת פלא לכל מי שסובל מדלקות אוזניים במיוחד לילדים וגם עוזר לחום מיציאה של שיניים ודלקות גרון. האוזניים הם גם אחד ממושבי הואטה (הרוח) בגוף ולכן הטיפול יוצר רגיעה כללית של הגוף ומפייס ואטה מוגברת. שום מותסס בדבש - זה זמן טוב גם להכין את המרקחת הפשוטה הזאת לחורף וגם להשתמש בה. מדובר במרקחת שאפשר להתשמש בה במצבים של דלקות כי הרי השום נחשב מחזק ואניטיביוטי והוא מתאים גם לילדים כי הוא יחסית טעים לאכילה. למתכון מלא ועוד פרטים לחצו כאן.

תרמוס מחמם - ליובש בגרון, לחיזוק העיכול ולחימום המערכת תרמוס של תבלינים וצמחים זאת אופציה מעולה. לוקחים צמחים כמו קינמון, הל, ג'ינג'ר ומבשלים בסיר עם מכסה פתוח עם ליטר וחצי מים ל-20 דק'. את המים שמים בתרמוס של ליטר ושותים ממנו לאורך היום. אפשר גם להוסיף מעט שוש קרח (שורש ליקריץ') בסוף עם יש יובש בגרון, צרידות או מרגישים שזקוקים לעוד סיכוך במערכת.


פורמולות בקליניקה

צ'אבן פראש - פורמולה מחזקת בצורת ריבה עם גהי ודבש. הצמח העיקרי בה הוא אמלה, אחד הצמחים החשובים לחיזוק המערכת החיסונית והחיוניות. מדובר בפורמולה שניתן לקחת כחיזוק כללי בסתיו ובחורף שכן יש לו אופי מחמם ומזין והוא מעולה גם למערכת הנשימה.

סירופ סמבוק - סמבוק הוא אמנם לא צמח שהשתמשו בו בצורה קלאסית באיורוודה אבל הוא ידוע בהרבליזם כצמח מחזק ומחסן בעיקר כשמדובר בשפעת, שיעול ומחלות קור למיניהם. הפורמולה משולבת עם צמחים איורוודים מחממים שטובים גם לנשימה וגם לחיזוק והיא עשויה על בסיס דבש טבעי ולא מחומם.

הינגוואשטק - פורמולה איורוודית קלאסית לחיזוק העיכול בצורת אבקה עם אופי שמתאים לסתיו ולהורדת ואטה - מחמם ושומני. מומלץ למצבי אי עיכול שמאופיינים עם גזים ונפיחות וגם טוב כפורמולת משנה לכאבי מפרקים.

בהסקר לאבאנה - פורמולה איורוודית קלאסית לחיזוק העיכול בצורת אבקה עם מלחים (לאבאנה=מלח) שגם מתאימה מאוד לואטה מוגברת בעיכול. היא מחזקת עיכול וגם עוזרת לעצירות שננגרמת מיובש, נפיחות, גזים ועוד.



סתיו בקליניקה - זמן מושלם לטיפולי מגע


עיסוי וסאונה העונה המושלמת לעיסוי איורוודי.

עיסוי איורוודי נעשה עם שמנים המותאמים למטופל, לבעיה ולעונה על מיטת טיפולים. העיסוי משלב נקודות לחיצה ותנועות ארוכות וזורמות. הוא מניע בגוף, מרגיע ומזין. עיסוי הגוף עם שמן נחשב באיורוודה למחזק ותומך בבריאות ובחיוניות הגוף ובנוסף מאריך חיים. בסיום העיסוי נכנסים לסאונה אישית עם צמחי מרפא מתאימים.


טיפול נאסיה לאלו שסובלים מבעיות נשימה עכשיו ובחורף זה זמן מצוין לבוא לטיפולי נאסיה בקליניקה טיפול נאסיה יכול לנקות ולנקז ליחה מהגוף ומהסינוסים ונחשב לאחד מחמשת הניקויים הגדולים של האיורוודה. מומלץ במיוחד לאנשים הסובלים מאסטמה, סינוסיטיס ואלרגיות שמורגשות בעיניים ובנשימה כמו קדחת השחת למשל. עדיף להתחיל מוקדם ולהכין את הגוף ולהימנע מלטפל בו בזמני חירום, שכבר יש התקפים ומכבים שריפות במקום לרדת לשורש הבעיה. 




קארנה פוראנה הוא טיפול איורוודי מיוחד לבעיות ומחלות אוזניים כמו דלקות כרוניות, טינטון וירידה באיכות השמיעה. האוזניים הם אחד ממושבי הואטה ולכן הטיפול מאוד מרגיע ומפייס ומתאים לעונת הסתיו.

הטיפול כולל עיסוי של אזור צוואר וראש, יזוע מקומי של האוזניים בעזרת מגבות חמות ומילוי האוזן בשמן איורוודי רקוח ומותאם לאוזניים. 



נטרה טארפאנה הוא טיפול מזין לעיניים. העיניים הם אחד מהמושבים המרכזיים של הפיטה בגוף וגם החוש הדומיננטי שלו. במהלך הטיפול יוצרים חומות של בצק סביב העיניים ומוזגים לתוכם גהי המקרר ומזין את העיניים.

טיפול זה נועד לבעיות עיניים ספציפיות וגם ליובש בעיניים, חיזוק ותחזוק כללי של העיניים.






יש פרטים אינסופיים כמובן וגם אני מדגיש שכל בנאדם הוא מיוחד וספציפי ואלו הן הוראות כלליות לעונה. אז הכי חשוב תמיד שנהיה בתשומת לב לעצמנו ולטבע סביב. אפשר לפנות אליי בכיף בכל שאלה או אם משהו לא מובן בשמחה.


מאחל לכולנו מעבר נעים ונוח!

רועי 🙏


 
bottom of page