top of page

משיכת שמן בפה וניקוי לשון - איך האיורוודה דואגת לשיניים ולפה?



 

כחלק משגרת היום האיורוודית (dinacharya) יש מגוון ניקיונות ופעולות לשימור בריאות חלל הפה. מצחצוח השיניים המוכר לניקוי הלשון ועד למשיכת שמן בפה יש הרבה מה לעשות כדי לשמור על השיניים, החניכיים והלשון.


צחצוח שיניים

הכי מוכר לנו כמובן הוא צחצוח השיניים שבאופן מעניין בטקסטים הקלאסיים של האיורוודה מתואר בעזרת מקלות של עצים שונים. עצים אלה נבחרים בהתאם לדושות ולעונות השנהועל ידי הטעם - מתוק, מר, מכווץ או חריף. העץ המוכר ביותר המשמש לצחצוח שיניים עד היום בהודו הוא עץ הנים.

גם אבקות לצחצוח מתוארות - כמו טריקאטו (פורמולה חריפה המורכבת מג'ינג'ר יבש, פלפל שחור ופיפאלי) עם דבש, אבקת מלח הימאליה ועוד.

אז איך מצחצחים עם ענף במקרה שנתקעתם בשטח?

לוקחים ענף בגודל של מברשת שיניים בערך. לועסים את הקצה עד שהוא נהיה כמו מברשת ומצחצחים. פשוט!

הנה סרטון נחמד של העניין הזה בסוף תראו אותו הופך את הענף גם למנקה לשון.




מנקה לשון

מנקה לשון הוא בעצם חתיכת מתכת מעוגלת שתפקידה לנקות את הלשון מעודף קאפה (ליחה) ולכלוך וזה מונע טעם וריח רע בפה ומעודד רעננות. בטקסטים מצוין עדיפות לחומרים זהב, כסף ונחושת ורובם היום מנחושת.

מה עושים?

פשוט מאוד לאחר הצחצוח בבוקר ובערב גורפים בעדינות ובנוחות את הלשון מספר פעמים מבסיס הלשון קדימה והחוצה אל הכיור עד שאין עוד ליחה.

למי שלא התנסה ממליץ מאוד לחוות, אחרי זה לא מבינים כל כך איך הסתדרנו עד עכשיו.





משיכת שמן או מרתח צמחים בפה

פעולה הנקראת בסנסקריט Kevala. מדובר בהכנסת שמן, מים או מרתח צמחים אל חלל הפה על מנת לנקות, להזין או לחזק את חלל הפה. על משיכת שמן בפה אפשר לקרוא כאן:


"גרגור של שמן בפה מעניק חוזק ללסתות ולקול ופנים מפותחות, טעם והנאה מקסימליים מאוכל. זה המבצע פעולה זאת אינו סובל מיובש בגרון, אין חשש מהסדקות השפתיים, השיניים לא מפתחות עששת ואף נהיות מושרשות היטב. אין כאבי שיניים או רגישות יתר כאשר אוכלים מהטעם החמוץ, והן יכולות אפילו ללעוס את פריטי המזון הקשים ביותר." -צ'רקה סמהיטה

משיכת השמן בפה גם מונעת התפתחות אבנית, מנקה היטב את השיניים ואת חלל הפה ואף מלבינה אותם.


איך עושים את זה?

1. בבוקר לאחר צחצוח השיניים וניקוי הלשון לוקחים כף של שמן מאיכות טובה ובכבישה קרה. שמן שומשום מומלץ מאוד ויחזק את השיניים ואת הרקמות בפה. אפשר גם ם שמן קוקוס.

2. מכניסים לפה ומניעים אותו בפה כ-2-3 דקות ויורקים.

3.לאחר מכן ניתן לשטוף את הפה מים פושרים.


שימוש בחומרים אחרים

יש מגוון של חומרים שונים שניתן להתשמש בהם ל-Kevala מעבר לשמן. הנה כמה דוגמאות:

מרתח טריפאלה - טריפאלה היא פורמולה איורוודית מנקה ומכווצת. מאוד מומלצת במקרים של דימום חניכיים, חומציות יתר בפה וניקוי במקרה של אפטות או מחלת הפה והטלפיים.

דבש - בדומה לטריפאלה גם דבש הוא מנקה ומכווץ ויהיה בעל אופי דומה מבחינת פעולות על חלל הפה.

שמנים רקוחים - יש מגוון שמנים רקוחים באיורוודה לשימושים ספציפיים. מבחינת חלל הפה אחד המוצלחים הוא Iremedadi Thailam שמן שמיועד במיוחד לבריאות חלל הפה, דלקות כרוניות בחניכיים, עודף פיטה או חומציות בפה, ריח רע מהפה ועוד. למי שרוצה להשתמש בו - ניתן להשיג בקליניקה.

מים קרים - גם פשוט מים קרים "מסלקים קאפה וצמא, לכלוך, מחלות הפה ומותירים את הפה רענן" ע"פ הטקסט בהבה פראקש.


אז לחיי פה בריא! 👅👄



 
bottom of page